škola

HRAVÁ ŠKOLA
Sbírka her a nápadů do vyučování

Matematický kufr


věk: 1.stupeň ZŠ
cíl: procvičení sčítání, odčítání, násobení, dělení
forma: skupinová
počet dětí: celá třída
místo: třída, libovolné
pomůcky: tabule, křída (nebo papír, fix)
autor: F.P.

Popis

Třídu rovnoměrně rozdělíme na 2, 3 nebo více skupin podle podmínek. Před tabuli se postaví zástupce jedné skupiny - zády k tabuli, čelem ke své skupině. Vyučující napíše na tabuli číslo tak, že ho zástupce nevidí, a stanoví podmínky nápovědy: skupina nesmí vyslovit napsané číslo, smí pouze napovídat zadáním příkladu, který vede k danému číslu. Obtížnost podmínek zadávání příkladů volíme podle probraného učiva.

Příklad

a) sčítání a odčítání: Napovídáme svému zástupci příkladem se sčítáním nebo odčítáním s podmínkou, že můžeme použít pouze čísla větší než 10. Na tabuli napíšeme například číslo 58. Děti mohou napovědět třeba příkladem 40 + 18 apod. Jiné podmínka: Můžeme použít pouze čísla větší než 10 a nesmí to být násobky desíti ( číslice nesmí obsahovat nulu ) např: 45 + 13.

b) násobení a dělení: Napovídáme svému zástupci příkladem s násobením nebo dělením s podmínkou, že nesmíme používat jedničku, desítku, stovku atd. tedy první číslo každého řádu. U zadaného čísla 58 tedy nesmíme napovědět třeba příkladem 1 x 58, nebo 580 : 10 a podobně. Můžeme napovědět například 2 x 29, 290 : 5 atd.

c) Můžeme stanovit další obtížnější podmínky nebo povolit nápovědu pouze jednou z těchto operací atd. Tímto způsobem se dá hra podle potřeby dále měnit a upravovat. Hru můžeme pojmout soutěžně na body nebo jen cvičně. Zástupce má jen jeden pokus a časový limit podle obtížnosti. Při chybě nebo překročení limitu nedostává bod a pokračuje další skupina. Zástupce stále měníme. Nápověda může být živelná a děti samy musí přijít na to, že je výhodnější se nepřekřikovat.