věk: | 1.stupeň ZŠ (3.- 5.třída) |
---|---|
cíl: | pochopení významu zlomků jako nové látky a názorné procvičování |
forma: | hromadná, skupinová, individuální |
počet dětí: | libovolný |
místo: | třída |
pomůcky: | listy papíru nejlépe ve tvaru čtverce (možno vytvořit úpravou formátu A4 nebo A5) Barevné tužky, fixy, nůžky |
autor: | F.P. |
Připravíme pro každé dítě 4 listy papíru ve tvaru čtverce o stejné velikosti a zadáváme dětem úkoly. Vyžadujeme od dětí samostatné přemýšlení a odpovědi. Pouze je lehce navádíme.
1.úkol: Přeložte papír přesně napůl - Co vidíte, když papír rozložíte? - Vznikly dvě poloviny.
2.úkol: Přeložte druhý papír napůl a takto přeložený papír ještě jednou napůl.
           - Co vzniklo teď? - čtyři čtvrtiny.
3.úkol: Přeložte třetí papír třikrát napůl. - Vznikne osm osmin.
4.úkol: Vybarvěte poloviny žlutě, čtvrtiny červeně, osminy modře.
5.úkol: Do každé poloviny zvlášť napište černě "jedna polovina" pomocí číslic ½
           Do každé čtvrtiny napište ¼
           Do každé osminy napište 1/8
Nyní budou děti zakrývat plochu čtvrtého bílého listu papíru pomocí vytvořených zlomků podle zadání vyučujícího. (na čtvrtém listu papíru můžeme trojím přeložením napůl vyznačit jednotlivé osminy pro lepší orientaci dětí) .
6.úkol: tento typ úkolu procvičíme v různých obměnách.
Například:
Položte na prázdný bílý list papíru jednu polovinu a jednu čtvrtinu.
Otázky a doplňující úkoly:
Kolik čtvrtin čtverce je zakryto?
Kolik je to osmin?
Dokažte to pomocí modrých lístečků
Kolik čtvrtin čtverce zůstalo odkryto?
Kolik je to osmin?
Jaký by byl výsledek tohoto příkladu?
Tento typ úkolu procvičíme v různých obměnách
7.úkol: Zakryjte pomocí lístečků pět osmin bílého čtverce
a zjistěte kolika různými způsoby to můžeme udělat:
Například:
Děti mohou vymýšlet další možnosti rozmístění.
Tento typ úkolu rovněž opakujeme v různých obměnách.