věk: | podle probírané látky |
---|---|
cíl: | procvičování znalosti rostlin |
forma: | skupinová |
počet dětí: | celá třída, část třídy, libovolný počet |
místo: | třída, libovolné |
pomůcky: | vystřižené obrázky částí jednotlivých rostlin: (kořen), stonek, list, květ, plod |
zpracoval: | F.P. |
Využijeme pomůcky z činnosti Rostlinná skládanka . Podle probírané látky připravíme pro děti obrázky rostlin tak, že budou rozstřihané na jednotlivé části vybraných rostlin. Děti rozdělíme do skupin a pro každou určíme stanoviště. Jednotlivé skupiny si zvolí jméno, nebo jim přiřadíme číslo, a každé přidělíme sadu rostlin. Nejprve zadáme dětem úkol, aby jednotlivé části přiřadily správně k sobě - složily z nich existující rostlinu a označily ji odpovídajícím jménem. Potom děti vybídneme, aby názvy rostlin schovaly a aby jednu část libovolné rostliny (např: list) zaměnily za stejnou část z rostliny jiné tak, že nebude jednoduché to na první pohled poznat. Pak začnou skupiny navštěvovat jiná stanoviště v určeném pořadí a mají za úkol zjistit, kde je chyba a zapsat si jaká rostlina má nesprávnou část (jak se této části říká) a z jaké jiné rostliny ta část pochází. Skupiny postupně projdou všechna stanoviště a udělají si poznámky. Každé stanoviště potom přečte svůj zápis a zaznamenává si body za správné odpovědi. V další fázi můžeme hru ztížit tak, že zadáme dětem větší počet záměn, nebo případně necháme počet záměn na jejich rozhodnutí.